Nagranie filmu /clipu reklamowego / promocyjnego do telewizji TV cz. IV - montaż

przez Marek Welzel produkcja filmów i clipów reklamowych promocyjnych, Warszawa, Kraków (0 komentarzy)

Montaż spotu / clipu / filmu reklamowego

 

Nagranie i montaż materiału filmowego do emisji w TV.

Ponieważ koncepcja filmu promocyjnego z dnia na dzień uległa zmianie gdy okazało się, że nie dysponujemy grupą rekonstrukcyjną a muzyków do nagrania clipu będzie mnie, również należało zmienić koncepcję montażu. Wstępnie zakładaliśmy przejścia przez ruch i identyczną pozycję aktorów, jednak idealne ustawienie bez dwóch zastępujących się aktorów nie było możliwe. Pierwszym pomysłem na połączenie scen w których występowali żołnierz oraz muzyk był efekt morfizmu czyli płynnego przejścia z jednej postaci do drugiej. Różnice między kształtami i pozycjami były za duże by zastosować ten efekt w  montażu filmu. Zdecydowaliśmy się zatem na przejścia za pomocą zooma z rozmyciem gaussowskim.

Montaż filmu clipu spotu reklamowego do TV Kraków Warszawa.Montaż w filmie reklamowym.Montaż w filmie reklamowym.Montaż w spocie reklamowym i promocyjnym.

Dodatkowo zastosowaliśmy zmienną prędkość zooma tak by osiągnąć bardziej dynamiczny efekt na clipie. 

Każde ujęcie było kilkakrotnie nagrywane. Dało to możliwość zdublowania postaci, a każda z nich poruszała się nieco inaczej.

Wybór kolorystyki w czerni i bieli ułatwił kluczowanie. Nie trzeba było w After Effects duplikować clipu na warstwy by każdą z nich wykluczować i zamaskować w inny sposób czyszcząc materiał z zielonej poświaty. Zawsze po mimo zachowania stosownej odległości od tła, taki efekt występuje. Jeśli obraz ma być idealnie skorygowany kolorystycznie i dopasowany do tła, należy przeprowadzić dość pracochłonny proces kluczowania. Po mimo, że montaż wykonywany jest w Premiere Pro, najczęściej kluczujemy w After, Effects który daje większe możliwości w tym zakresie. Doskonałym narzędziem do kluczowania jest plugin Red Giant PRIMATTE KEYER. Niestety nie działa on na chwilę obecną w Premiere Pro. Sprawdzaliśmy na rożnych komputerach i prawdopodobnie jest jakiś błąd w oprogramowaniu. Działa w After Effects choć jego prędkość pozostawia wiele do życzenia. Wbudowane w After Effects czy Premiere Pro algorytmy działają zdecydowanie szybciej, ale ani możliwości ani efekty nie są tak dobre.

Nagranie całego materiału w 4K dało możliwość zoomowania w oprogramowaniu bez utraty jakości. Nie należy jednak przyjmować, że jeśli nagramy materiał w 4K damy radę zrobić duże zbliżenie. Obraz możemy powiększyć do 200% bez utraty jakości. Lekiem na całe zło jest dokręcenie do kamery dwóch stopek i rejestracja materiału w pionie jeśli na to pozwala dana scena filmowa. W trakcie filmowania przyjęliśmy zasadę - najpierw kręcimy plan amerykański czy średni potem zbliżenia. Zawsze warto nakręcić sporo zbliżeń by mieć duży wybór przy montażu. Ponadto nie każde zbliżenie będzie idealnie pasowało do planu średniego. Bierzemy przy montażu pod uwagę pozycję aktora, kierunek ruch oraz to co chcemy podkreślić. Zbliżenia na twarz i oczy są bardziej osobiste i emocjonalne. Tu m mieliśmy również zbliżenia na broń oraz instrumenty muzyczne. 

Montaż w filmie reklamowym Kraków, Warszawa.Montaż w filmie reklamowym. Produkcja filmowa Kraków, Warszawa.Montaż w filmie reklamowym. Produkcje filmowe Warszawa, Krakó w i okolice.

Użycie Kranu kamerowego bardzo ułatwiło pracę na planie w studio filmowym. Gdyby kamera była umieszczona na statywie, co chwilę należałoby go podnosić i opuszczać. Wiele ujęć filmowych również nie byłoby możliwych. Pomocna również była głowica elektryczna. Do obsługi całości wystarczył jeden operator. Jadną ręko możn abyło obsługiwać dżojstik do głowicy, drugą zaś ramię kranu kamerowego i manipulator do zooma. Ostrość załatwił autofocus w kamerze. Z drugiej jednak strony nie stosowaliśmy zooma w kamerze tylko zbliżenie za pomocą kranu kamerowego z jednoczesnym obrotem głowicy tak by kadr nie uległ zmianie w zakresie kąta poziomego. Do ujęć używaliśmy kranu IFOOTAGE Minicrane III. Zaletą tego kranu jest konstrukcja nośna o przekroju kwadratu, dzięki której zminimalizowano ugięcia zarówno w pionie jak i poziomie. Długość ramienia to 1,5m co jest idealnym parametrem do kręcenia w pomieszczeniach. Kran zawsze umieszczamy na podstawie z kółkami by móc szybko zmieniać jego pozycję. Całość elektroniki połączyliśmy drogimi kablami i złączami Klotz. Tanie kable się nie sprawdzają i nie dają gwarancji poprawnej transmisji, a korzystanie ze złącza SDI to na prawdę spore wyzwanie dla kabla powyżej 1m długości.

Montaż w filmie reklamowym. Produkcje filmowe Warszawa, Krakó w i okolice.Montaż w filmie reklamowym. Produkcje filmowe Warszawa, Krakó w i okolice.Montaż w filmie reklamowym. Produkcje filmowe Warszawa, Krakó w i okolice.Montaż w filmie reklamowym. Produkcje filmowe Warszawa, Krakó w i okolice.Montaż w filmie reklamowym. Produkcje filmowe Warszawa, Krakó w i okolice.

Całość materiału filmowego została nagrana w SLOG-2, zastosowano odpowiedni LUT do konwersji kolorystycznej oraz zmniejszono nasycenie do zera. Wszystko oczywiście po etapie kluczowania. Clipy nagraliśmy na rekorderze Convergent Desig Odyssey7Q+ w PRORES 10 bit 4:2:2. Przestrzeń 8 bitowa a tym bardziej 4:2:0 nie nadają się do kluczowania z uwagi na zbyt małą rozpiętość tonalną.

Na koniec doszły napisy. Bardziej skomplikowane napisy tworzymy w After Effects z uwagi na zdecydowanie większe możliwości, kilkaset gotowych presetów czy łatwiejszą animację niż w Premiere Pro. Tu jednak nie było takiej potrzeby z uwagi na bardziej ascetyczny charakter materiału filmowego. Po mimo, że animacja nie jest skomplikowana, każdy z napisów wymagał osobnych ustawień klatek kluczowych na ścieżce wideo i odrębnych animacji, a sam proces wymagał kilku godzin pracy by wszystko dobrze dopasować.

Studio filmowe green screen w Krakowie

Jeśli nie dysponujecie własnym studiem, sprzętem oświetleniowym, profesjonalną kamerą czy osprzętem zapraszamy do współpracy w Krakowie. Co prawda wynajem studia nie jest naszym głównym zajęciem i najczęściej używamy go na własne potrzeby, ale możemy pomóc zarówno w zakresie pomieszczenia, sprzętu jak i oprogramowania. Na miejscu można wgrać materiał próbny do komputera i od razu zobaczyć jak wygląda by skorygować ewentualne niedociągnięcia przy naświetleniu. Oświetlenie tła pozwala na pracę z maksymalnie czasem naświetlenia 1/150s, a więc ruch nie będzie obarczony dużą zieloną poświatą. Oświetlenie LED jest pozbawione efektu flickera czyli migotania. Zamiast oświetlenia LED możemy użyć lamp HMI, aczkolwiek z reguły nie jest to potrzebne. Można również nagrać lektora. Dysponujemy rozbudowanym osprzętem audio w zakresie studyjnych mikrofonów LAVALIER, SHOTGUN czy studyjnych pojemnościowych, wstęgowych oraz pojemnościowych ze wzmacniaczem lampowym. Do tego dochodzą kompresory z korekcją barwy i dobre okablowanie. Odsłuch na słuchawkach studyjnych lub monitorach głośnikowych bliskiego pola plus na koniec możliwość odsłuchu za pomocą zestawu audio HiFi. Wystarczy mieć swoją koncepcję i aktorów, reszta jest na miejscu. W przypadku dużych produkcji odsyłamy do Alwerni:) Maksymalne pogłowie aktorskie jakie można skompresować na planie filmowym to 5-6 osób. Jeśli więcej to tylko w rzędach, a jeszcze więcej pokotem, w rzędach i pionie. Ale da się, wszak Polak potrafi! A ponieważ jest to green screen, można łatwo zwielokrotnić pogłowie aktorskie w postprodukcji. 

Ps. Nad standami pod monitory bliskiego pola jeszcze pracujemy. Na razie podpiera je znakomita literatura w zakresie grafiki i SEO, która nie ukrywajmy, po roku jest bezwartościowa. Nie mniej chętnie sprzedam większa ilość w cenie standów:)

Chcesz to dzwoń i pytaj (tylko nie nudź): +48 604 960 640

lub pisz (nie za dużo, ponieważ wolno czytam): biuro@reklamowy-film.pl

Studio filmowe green screen chroma key Kraków do wynajęciaStudio green screen KrakówNagranie lektora. Studio filmowe green screen chroma key Kraków do wynajęciaMontaż w filmie reklamowym.

 

1. Produkcja filmu /clipu reklamowego / promocyjnego do telewizji TV cz. I - założenia wstępne

Produkcja reklamy do TV - spot / clip/ film promocyjny Krakó w Warszawa.

2. Nagranie filmu /clipu reklamowego / promocyjnego do telewizji TV cz. II - światło

Produkcja reklamy do TV - spot / clip/ film promocyjny Krakó w Warszawa.

3. Nagranie filmu /clipu reklamowego / promocyjnego do telewizji TV cz. III - dźwięk

Produkcja reklamy do TV - spot / clip/ film promocyjny Krakó w Warszawa.

4. Nagranie filmu /clipu reklamowego / promocyjnego do telewizji TV cz. IV - montaż

Produkcja reklamy do TV - spot / clip/ film promocyjny Krakó w Warszawa.

Zapraszam do lektury artykułu dotyczącego elementów związanych z koncepcją produkcji filmu reklamowego.

Koncepcja filmu / spotu / clipu reklamowego / promocyjnego. Kraków i Warszawa.

Przygotowanie kosztorysu do clipu / spotu telewizyjnego.

Budźet filmu reklamowego / promocyjnego Warszawa Kraków.

Wróć

Dodaj komentarz